مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 18 – جولای

 

روزنامه اراده درمورد برگزاری کنفرانس بین المللی کابل و همچنان توانایی دولت افغانستان برای جلب کمک های بیشتر تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که موفقیت کنفرانس بین المللی کابل وابسته به مدیریت درست حکومت افغانستان است.

این روزنامه درعین حال نظر کارشناسان را نیز به نشر رسانده که گفته اند که دولت افغانستان باید از فرصت فراهم شده برای جلب کمک ها برای آینده این کشور به درستی استفاده کند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد وضعیت امنیتی در افغانستان و همچنان استراتیژی جنگی ناتو در این کشور تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که طالبان از روش های تازه یی در جنگ افغانستان کارمی گیرند و درعین حال بیشتر به تاکتیک های کاملا چریکی روی آورده اند که عملیات کنونی علیه آنان نتایج موثری نداشته است.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود به تلاشهای صلح در کشور تمرکز کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است.

مقاله نویس گفته است که پس از برگزاری جرگه مشورتی صلح ، برنامه استقرار صلح و جستجوی راه های تامین صلح درکشور همچنان با جدیت ادامه دارد، اما نیاز است تا این روند در کنفرانس بین المللی کابل نیز با جدیت حمایت شود.

روزنامه درجای دیگری به مسئله توجه به تقویت زراعت و مالداری در افغانستان پرداخته و نوشته است که توجه به سکتور زراعت در اصل رهایی از خریداری گندم از بیرون از افغانستان است.

مقاله نویس حکومت را تشویق کرده است که برای ایجاد بدیل کوکنار، به مسئله زراعت و خریداری گندم از منابع داخلی بیشتر توجه کند.

 

روزنامه راه نجات درسرمقاله شماره امروزخود درمورد ضرورت همکاری کشورهای همسایه افغانستان تاکید گردیده است.

مقاله نویس با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس بین المللی کابل ، با عنوان برجسته یی نوشته است که برای حل بحران افغانستان به حسن همجواری واقعی نیاز است .

این روزنامه دراین میان از ایران نام برده است که تاکنون جواب واضحی درمورد اشتراک در کنفرانس بین المللی کابل ابراز نکرده است، اما روزنامه خواسته است تا ایران نیز در این راستا نقش داشته باشد.

نیز درمورد تلاشها ناتو برای از بین بردن قوماندانان طالبان مطلبی را به نشر رسانده و گفته است که این تلاشها همچنان ادامه می یابد.

مقاله نویس در ادامه گفته است که این تلاشها بیشتر در مناطق وسیعی از جنوب افغانستان تمرکز داشته است و نیروهای ناتو نیز ادعا کرده اندکه آنان برخی از قوماندانان مطرح طالبان را یا کشته اند و یا هم دستگیر کرده اند.

 

روزنامه ویسا در واکنش به اظهارات جنرال حمیدگل رئیس اسبق اداره استخبارات پاکستان نظرات کارشناسان افغان را منتشر کرده است.

حمید گل گفته است که ناتو در افغانستان شکست خورده و افغانستان در اختیار پاکستان قرار می گیرد.

اما روزنامه به نقل از کارشناسان افغان نوشته است که پاکستان خود دچار مشکلات جدی است که بیم آن می رود ناتو خود در شهر کراچی پاکستان توقف کند.

روزنامه درعین حال گفته است ، به هر اندازه یی که بحران درافغانستان بیشتر می شود، زیان آن متوجه پاکستان نیز خواهد بود.

ولی روزنامه درجای دیگری نیز درمورد ادامه جنگ در افغانستان واثرات آن بالای این کشور تبصره کرده است.

روزنامه گفته است که استمرار جنگ در افغانستان به عنوان طرح بربادی این کشور است.


July 19th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها